تحویل اقلام اساسی آسیب دیدگان ناشی از سیل مشهد تاریخ جدیدی در مشهد هم‌زمان با بدرقه باشکوه «شهید جمهور» رقم خورد | تقدیر ویژه فرماندار از عملکرد شهرداری مشهد + فیلم شهردار مشهد مقدس: آبرومندی نظام مقدس جمهوری اسلامی در تشییع میلیونی «شهید جمهور» + فیلم توسعه پایدار و مقابله با بحران آب از مسیر آب‌های خاکستری | نگاهی به گام‌های شهرداری مشهد در مسیر بهره‌گیری از آب‌های خاکستری هوای کلانشهر مشهد امروز پاک است (۵ خرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، خیابان کوثر و سه‌راه خیام | فوت راکب موتورسیکلت در بزرگراه شهید چراغچی (۵ خرداد ۱۴۰۳) حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید فاطمی‌ارفع مدیر پروژه مسجدمحوری شهرداری مشهدمقدس شد رکوردشکنی مترو در روز تشییع شهید جمهور در مشهد روایتی از اقدامات مدیریت شهری مشهد در روز تشییع شهید جمهور مشاور عالی شهردار مشهد در امور مرتبط با سران قوا منصوب شد + تصویر آیت‌الله خاتمی: شهید رئیسی فرزند ایران بود | دلمان سوخت چرا دیر او را شناختیم مراسم بزرگداشت «شهدای خدمت» در حرم مطهر رضوی برگزار شد + فیلم روایت خبرنگاران خارجی از مراسم تشییع شهید جمهور در مشهد | این سیل مردم واقعی بود + فیلم مشهد در آستانه عبور از تنش آبی تابستان بی احتیاطی راننده مشهدی منجر به فوت یک پاکبان شد (۴ خرداد ۱۴۰۳) مدیریت شهری پای کار خدمت به زائران در مراسم تشییع شهید جمهور جزئیات تعطیلی بوستان‌های مشهد در روز جمعه (۴ خرداد ۱۴۰۳) حضور ۳ میلیونی مردم مشهد در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور خبرنگار لبنانی: حضور مسئولان کشوری در مراسم تشییع شهید جمهور نشان‌دهنده ایران مقتدر است سوگواری ملت در مشهد، در فراق خادم ملت + فیلم پیکر شهید آیت الله رئیسی در دارالسلام حرم امام رضا (ع) آرام گرفت + فیلم
سرخط خبرها

سرمایه‌های خرد، موتور محرکه توسعه مشهد

  • کد خبر: ۱۰۸۳۴
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۸
سرمایه‌های خرد، موتور محرکه توسعه مشهد
گزارشی از دومین روز نمایشگاه «فرصت‌های سرمایه‎ گذاری و اقتصاد شهری»
با آغاز فعالیت کاری شورای شهر پنجم مشهد، اعلام شد که شورای شهر و شهرداری مشهد از طرح‌های کلان برای توسعه شهر حمایت خواهد کرد. تحقق این وعده چندان طولانی نشد؛ به طوری که مدیران شهرداری توانستند بسیاری از پروژه‌های مشارکتی راکد را دوباره فعال کنند. اتخاذ راهکار‌های حمایت از سرمایه گذاران در مشهد سبب شده است با وجود اینکه کشور در شرایط رکود اقتصادی به سر می‌برد، شهرداری مشهد بتواند همچنان اجرای پروژه‌های توسعه‌ای را ادامه دهد. به منظور حمایت از سرمایه گذاری در این کلان شهر، اولین نمایشگاه «فرصت‌های سرمایه‎گذاری و اقتصاد شهری» با حضور ۲۷سفیر از ۱۲ تا ۱۶ آذر در محل نمایشگاه بین المللی مشهد آغاز به کار کرده و قرار است ۸۰۰۰میلیارد تومان تفاهم نامه در این نمایشگاه امضا و ابلاغ شود.
به گزارش شهرآرا، برگزاری پنل‌های تخصصی با موضوعات متنوع نیز از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه است و در این راستا عصر دیروز نخستین پنل با عنوان «تأمین مالی پروژه‌های شهری» با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه اقتصاد شهری برگزار شد.

مشهد، شهر سرمایه‌های خُرد
معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد در این نشست با بیان اینکه شهرداری در همه زمینه‌های مدیریت شهری نیاز به منابع مالی دارد، گفت: شهرداری مشهد با همین نگاه به مباحث سرمایه گذاری ورود کرده و در تعریف پروژه‌های گردشگری ظرفیت‌ها را بالفعل کرد.
رضا خواجه نائینی با اشاره به جذب ۱۵هزار میلیارد تومان سرمایه به وسیله شهرداری مشهد، گفت: یک سوم این درآمد از طریق منابع نقد، یک سوم از طریق دولت و بقیه از طریق فروش اوراق مشارکت و دارایی‌های غیرنقد به دست آمده است. او ادامه داد: یکی از راه‌های تأمین درآمد در شهرداری مشهد، استفاده از شرکت سهامی عام است. این موضوع سبب کسب منابع درآمدی می‌شود که برند شهر نیز به کمک آن آمده و در عرضه سهام تأثیرگذار است. خواجه نائینی با بیان اینکه مشهد شهر سرمایه‌های خرد است، گفت: معتقدم جذب سرمایه‌های خرد برای شهرداری سودآور خواهد بود.
در ادامه امیرتقی خان تجریشی، عضو هیئت مدیره بورس اوراق بهادار، گفت: باید به سمت به کارگیری ابزار‌های نو در سرمایه گذاری برویم و از روش‌های سنتی عبور کنیم. برای مثال در توسعه حمل ونقل شهری باید از مترو به سمت توسعه دوچرخه‌های برقی برویم.
در ادامه روح ا... حسینی مقدم، عضو شورای عالی بورس، با انتقاد از بی توجهی به بازار اولیه، گفت: همه ما در بازار ثانویه تجربه خوبی داریم، اما تا به حال در توسعه بازار اولیه کاری نکرده ایم. این در حالی است که نیازمند اجرای روش‌های متفاوت تأمین مالی در شهر‌ها هستیم.
مدیرعامل شرکت فرابورس ایران نیز با بیان اینکه شرکت‌هایی با سرمایه کم، اما با ظرفیت بالای ایجاد اشتغال، می‌توانند به اقتصاد شهر کمک کنند، گفت: البته این شرکت‌ها حاشیه سود کمتری دارند که نیاز است حمایت‌های شرکت‌های دیگر و دولت و شهرداری را داشته باشند. امیر هامونی ادامه داد: نکته دوم این است که در پیشبرد شهر به سمت شهری مدرن اختراعات سهم بزرگی در موفقیت شهر دارند، اما مدیران شهری در شناسایی اختراعات کم کاری می‌کنند و پیشنهاد می‌دهم با توجه به این موضوع، یک قدم از سایر شهر‌ها
جلو بیفتید.
در پایان نشست، علی اسلامی بیدگلی، مدیرعامل گروه خدمات سرمایه گذاری آرمان آتی، گفت: در صورت بها دادن به ایده‌های دانش بنیان، تأمین مالی خوبی صورت می‌گیرد؛ به ویژه اگر شهرداری‌ها به ایجاد کارخانه نوآوری اقدام کنند و در بازار سرمایه وارد شوند.

رونمایی از کتاب ثروت عمومی شهر‌ها
دیروز کتاب ثروت عمومی شهر‌ها (تقویت رشد و شکوفایی اقتصادی و بهره برداری از دارایی‌های پنهان شهری) نوشته «داگ دتر و استفان فولستر» و ترجمه دکتر جعفر خیرخواهان، در این نمایشگاه رونمایی شد. این استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم درباره این کتاب گفت: هر شهری برای اینکه بتواند رضایت مردم را جلب کند، باید سرمایه گذاری‌هایی داشته باشد.
خیرخواهان ادامه داد: بیشتر سرمایه گذاری‌ها دیربازده هستند، اما مدیران شهری توقع بازدهی زودرس دارند و باید کمک کنیم تا مدیران شهری تاب آوری بیشتری داشته باشند. وی افزود: کتابخانه چیزی است که یک شهر باید داشته باشد تا بتواند شهروندان را آماده زندگی شهری کند و رشد دهد. وی ادامه داد: این در حالی است که این نتیجه بخشی دست کم ۲۰ سال زمان می‌برد، اما مدیران ما این طاقت را نداشته و توقع دارند اگر امروز کتابخانه می‌سازند، فردا مشکلات شهر برطرف شود.
مترجم کتاب ثروت عمومی شهر‌ها بیان کرد: در برخی شهر‌هایی که رشد داشته اند، شاهد آن هستیم که پروژه‌هایی شکل گرفته و ساخته شده است که چندبعدی بوده اند؛ یعنی تنها یک کارکرد نداشته اند و می‌توانسته اند در هر زمان بسته به نیاز شهر‌ها کارکرد خود را تغییر دهند. نصرتی، یکی از کارشناسان حوزه اقتصاد شهری، نیز در این مراسم گفت: اهمیت دارایی‌های یک شهر از آن جهت است که در گذشته بیشتر شاهد آن بودیم که مدیران به بدهکاری‌های شهر توجه می‌کردند. از سال۲۰۱۵ به موضوع دارایی‌های شهر توجه شد و در این کتاب به این موضوع اشاره شده است که قرار نیست یک دوگانه داشته باشیم به اسم خصوصی یا عمومی، بلکه می‌تواند یک راه سوم هم داشته باشد که همان دارایی‌های شهر است. محمود اولاد، یکی دیگر از کارشناسان حوزه اقتصاد شهری، درباره نوع تغییر در نگاه مدیران شهری برای افزایش ثروت شهرها، گفت: واقعیت این است که شاید نگاه مدیران هم باید تغییر کند، اما باید اول به این سؤال پاسخ دهیم که مدیران ما چقدر مدیر شهری هستند. امروز در کشور مدیریت یکپارچه شهری نداریم. در خارج از کشور تمام موضوعات یک شهر، از پلیس تا اورژانس، زیر نظر مدیریت شهری اداره می‌شود. از سوی دیگر نوع قانون گذاری‌های ما نیز ملی است و همین امر باعث می‌شود یک مدیر شهری قدرت مانور و جابه جایی نداشته باشد و دست و پایش بسته باشد.

تغییر گرایش سرمایه‌گذاری در کلان‌شهر مشهد
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد نیز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: گرایش سرمایه‌گذاری در کلان‌شهر مشهد در حال تغییر است؛ به‌طوری‌که در گذشته گرایش سرمایه‌گذاری در استان خراسان‌رضوی در قالب پروژه‌های بلندمرتبه بوده و اکنون این رویکرد متوقف شده است، اما این موضوع به معنای فرار سرمایه نیست.
شهریار آل‌شیخ افزود: سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کسب‌وکار‌های نوین و فناوری‌های نوین غافل بوده‌اند و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در کشور شکل گرفته است. رویکرد در حوزه صنعت استان خراسان‌رضوی متمرکز بر صنایع کوچک بوده است و این مسائل باید در کانون توجه قرار گیرد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد ادامه داد: صنایع بزرگ به‌طور خاص در استان خراسان‌رضوی شکل نگرفته است. موضوع سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با گردشگری و تجاری و سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل شهری همچنان کم‌رنگ بوده است.
آل‌شیخ بیان کرد: حوزه صنایع بزرگ، خدمات گردشگری و ایجاد شبکه‌های زنجیره تأمین کالای سوغات و حوزه‌های مرتبط با گردشگری شهری نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و قطعا سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها درآمدزا خواهد بود.

احساس ناامنی سرمایه‌گذار به دلیل قوانین سخت‌گیرانه
همچنین عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه بازدید از نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری مشهد، گفت: مشهد با ۳میلیون نفر جمعیت، ۳۰میلیون گردشگر سالانه و وجود بارگاه حضرت رضا (ع) نباید بیکار داشته باشد، اما قوانین دست‌وپاگیر و نگاه سخت‌گیرانه باعث شده است که سرمایه‌گذار احساس امنیت نکند.
شهناز رمارم افزود: شورای پنجم در ابتدا به دنبال مصوباتی برای ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری رفت و با کارگروه تسهیلگری سعی در بازگشایی سرمایه‌گذاری‌های قفل‌شده در شهر داشت.
وی ادامه داد: در مرحله دوم، معاونت اقتصادی شهرداری به شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری پرداخت و در کمتر از ۶ماه گذشته این معاونت ۲۱لایحه تصویب‌شده در صحن شورا داشته است.
رمارم تأکید کرد: سیاست اقتصادی شهرداری این است که با حفظ سلامت مالی طرح‌های برد-برد جذب پایدار سرمایه‌گذار را ایجاد کند.

گردشگری و صنعت، استعداد‌های مشهد برای سرمایه‌گذاری
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد هم ظرفیت‌ها و جاذبه‌های این شهر را برای حوزه سرمایه‌گذاری بسیار گسترده دانست و گستره‌ای از حوزه زیرساخت‌ها تا حوزه‌های تفریحی و گردشگری و حتی صنعتی و معدنی را فضا‌های مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد چرخه اقتصادی فعال برشمرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، محمدحسین ودیعی با بیان این مطلب گفت: شهر مشهد با توجه به موقعیت مکانی و زیرساخت‌های موجود جذابیت بالایی برای سرمایه‌های فعال و ایجاد ارزش افزوده دارد، ازاین‌رو لازم و واجب است تمام نهاد‌های اثرگذار از استانداری و سازمان‌های اقتصادی تا نهاد‌های امنیتی و انتظامی برای تأمین شرایط سرمایه‌گذاری در مشهد به این مقوله ورود پیدا کنند.
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: برگزاری نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری، برای معرفی فرصت‌های جذب سرمایه و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند بسیار مفید است. این‌گونه می‌توان زمینه‌های سرمایه‌گذاری را به همه افرادی که در کشور و در سایر نقاط دنیا در حوزه سرمایه‌گذاری فعال هستند معرفی کرد.
وی ادامه داد: نمایشگاه فضای مفیدی است برای معرفی جاذبه‌های سرمایه‌گذاری شهر مشهد و البته تسهیلاتی که مدیریت شهری در حوزه جذب سرمایه ارائه می‌دهد.
ودیعی با تأکید بر اینکه بخش عمده‌ای از جنبه‌های قانونی فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری در اختیار مدیریت شهری نیست، گفت: تنگنا‌های بسیاری در کشور وجود دارد و موضوعات مربوط به مبادلات مالی، پولی و ارزی، حضور شرکت‌های خارجی و نمایندگان آن‌ها، مقررات مختلف در حوزه‌های گمرکی و تسهیلات و حمایت از قرارداد‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری دچار چالش است، اما با تمام این شرایط فضا‌ها و فرصت‌هایی در شهر و در کشور وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

بازدید سفیران کشور‌های مختلف از نمایشگاه
همچنین روز گذشته حدود ۳۰ سفیر جدید الانتصاب جمهوری اسلامی ایران پیش از عزیمت به محل خدمتشان به استان خراسان‌رضوی و مشهد سفر کردند و پس از بازدید از شهر صنعتی توس به نمایشگاه «فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری» مشهد نیز آمدند تا با آگاهی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد بتوانند فعالان اقتصادی کشور‌های محل خدمتشان را به این شهر دعوت کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->